מהו פטנט ?

● פירוש המילה פטנט הוא "פתוח"

● פטנט מעניק מונופול של 20 שנה על המצאה

   - דורש גילוי נאות של ההמצאה -

   - חייב "לאפשר את מימוש ההמצאה" -

   - חייב ללמד אחרים את ה"שיטה הטובה ביותר" של ההמצאה

● מחזיק פטנט מקבל 3 זכויות שליליות

   - מניעת ייצור בלתי מורשה

   - מניעת העברת מוצר בלתי מורשה

   - מניעת מכירות של מוצר בלתי מורשה

● פטנט חייב להיות רשום במדינה בה מבקשים זכויות

● אם ההפרה מהווה חלק ממוצר, נוכל לחסום את כל המוצר אשר החלק נמצא בו, או לקבל פיצויים על החלק כולו

 

על מה ניתן לרשום פטנט ?

● לכל מדינה יש חוקים משלה. לדוגמא, החוק בארה"ב (35 USC 101) קובע ש-: "כל מי שממציא או מגלה תהליך, מכשיר, ייצור או אוסף של הנ"ל חדש ושימושי,      זכאי לקבל פטנט על שמו"

- תהליך או שיטה (כגון אלגוריתם חדש להפעלת קול)

- מכונה (דבר כלשהוא עם חלקים נעים או מעגלים חשמליים)

- מוצר (כגון כלי עבודה או מוצר אחר המציג תוצאה בעזרת מספר קטן או ללא חלקים נעים, כגון עפרון)

- הרכב חדש (כגון תרופה חדשה)

● רעיונות מופשטים אינם זכאים לפטנט

● דרישת יישום ממוחשב גנרי, אינו הופך רעיון מופשט להמצאה הזכאית לפטנט

מה יכול למנוע ממך מלקבל פטנט ?

• לא ניתן לקבל פטנט אם:

- המוצר קיבל פטנט או תואר בפרסום כלשהו בכל מקום בעולם, לפני שאתה "המצאת" אותו

- המוצר נמצא בשימוש ציבורי או מוצע למכירה, לפני הגשת הבקשה לפטנט (תקופת חסד של שנה אחת עשויה לחול ארה"ב מפני שימוש / הצעה משלך)

- המוצר משמש לדוגמא. כלומר, המוצר נמצא אצל הלקוח, או הינו גליון נתונים מופץ, ונחשב כפרסום/ גילוי פומבי (אלא אם קיים טופס שמירת סודיות, והלקוח מודע     לכך שהמוצר מוגן על ידי הטופס)

לכן:

- חובה להגיש בקשה לפני הפרסום

- הודעה ללקוח, או רישום ההמצאה על גבי גליון נתונים, ללא טופס שמירת סודיות, נחשב כפרסום

- חובה להגיש בקשה מוקדם ככל האפשר – אפילו ברגע שחשבת על כך! זכור – אתה והמתחרים שלך נמצאים באותו השוק – ופותרים אותם בעיות!

- תקופת חסד

- בארה"ב קיימת תקופת חסד של שנה אחת מזמן הפרסום שלך ועד להגשה. שים לב, אם אדם אחר מגיש בקשה בזמן זה, ולא העתיק ממך את הרעיון –                       נגמר לך המזל!

- זכויותיך בשאר מדינות העולם (ROW – rest of the world) נשללות

 

מדוע פטנט הינו בעל ערך ?

● 20 שנות מונופול על ההמצאה

● זכויות המונופול מוגדרות באמצעות ניסוח התביעות העצמאיות של הפטנט המוענק

● פטנט הינו זכות מסחרית – כלומר, הוא ניתן לאכיפה בבית משפט במדינה בו הוא רשום

● המפר יצטרך לשלם פיצויים ודמי תמלוגים

● חסימת מכירות הינה אפשרית

● חסימת יבוא הינה אפשרית

מה פטנט יכול לעזור לעסק שלך ?

● 85% מערכן של חברות Fortune 500 מורכב מקניין רוחני

● מספק הזדמנויות רישוי או רישוי-צולב

● כאשר יש מספר פטנטים המגנים על היבטים שונים של המוצר, המתחרה יפר פטנט בדרך זו או אחרת

● מוצר שיש עליו פטנט "מוצא" מהתחרות. במיוחד אם הפטנט מעניק תפקוד משופר!

● עליה במכירות של מוצר שיש עליו פטנט – מראה שיש למוצר חדשנות

● היכולת לחסום מתחרים פוטנציאלים מלהתחרות באופן ישיר, מעלה את ערך החברה

● באופן כללי מאפשר לדרוש סכום גדול יותר עבור המוצר או השירות

● כדי להצליח, עליך להיות 'שונה'. אם השוני לא נתמך ומוגן על ידי הפטנט, זמן הזיוף עלול להיות קצר מדי מכדי להצדיק את ההשקעה

הגש מוקדם ולעיתים קרובות

● הראשון להגיש – כל מי שמגיש קודם – הוא בעל זכויות הקניין הרוחני

● הגשה מוקדמת מקטינה את הסיכון שמתחרה יקבל פטנט על אותו רעיון

● הגשה מוקדמת, והפרסום לאחר מכן, מעניקים 'ידע קודם' המגן נגד פטנטים מתחרים

● התוצאה של הגשה עבור כל שיפור, מיד כשנעשה, הינה פטנטים רבים למוצר, ולבטח מתחרה יפר משהו מהם

● הגשה מוקדמת מגדילה את סיכוייך לקבלת פטנט תקף ורחב ככל האפשר

אודות תביעת פטנטים

● תביעת פטנטים היא האינטראקציה בין מגישי הבקשה והיועצים המקצועיים שלהם לבין משרד הפטנטים לצורך קבלת פטנט

● בדרך כלל, נבדקים הפטנטים לפי סדר הגשת הבקשה שלהם, אך לעתים ניתן לבקש את קידום הבקשה לראש הרשימה

● עבור פטנטים תלויים בארה"ב, הממציא, החברה והיועצץ המקצועי נדרשים לגלות מידע כלשהו הידוע להם, אשר יש לו השלכה כלשהי על מצב הפטנט                    (הגשה בטופס גילוי מידע – IDS)

● בישראל ובהודו יש דרישות דומות בתחום גילוי מידע קודם ההגשה, להבדיל ממשרדים אחרים

● בוחן הפטנטים בודק את הידע הקודם ולעתים קרובות מוצא סיבה לדחות את התביעות, כולן או חלקן, בטענה ש-:

    - קדמה לו הפניה בידע קודם

    - ברור לאור הפניה או שתיים. ניתן לשלב מספר הפניות כדי להציג את כל האלמנטים של התביעה

● היועץ המקצועי, ובמידת הצורך בשיתוף פעולה עם הממציא, מעדכן את התביעות ו/או מסביר את ההבדל בין התביעות לבין ההפניות,                                              עד לקבלת הסכמה לגבי מה שניתן לרשום כפטנט

● משרד הפטנטים מוציא הודעת אישור והחברה משלמת את האגרה הדרושה

● המשרד מוציא את הפטנט

● יש צורך לשלם הוצאות אחזקה כדי לשמר את תוקף הפטנט לתקופה של 20 שנה

● באירופה יש לתקף את הפטנט המוענק על ידי משרד הפטנטים האירופאי בכל מדינת יעד

סוגיות אכיפה

● חובה להוכיח הפרה

● הנטל הוא על מגיש הבקשה

● חובה להוכיח כי כל האלמנטים בתביעה נמצא במוצר המפר

● בארה"ב קיים תהליך של גילוי, שיכול לסייע לך במידה ויש לך רק "תביעה סבירה"

● בשאר מדינות העולם – אין תהליך גילוי

● שאלת ערך חשובה – האם אדע אם פטנט שלי הופר?

השימוש בפטנטים בשיווק

● משווקים חכמים מנצלים כל הזדמנות כדי לקדם את המוצרים שלהם

● קידום יעיל של הפטנטים שלך יצביע על הייחודיות של המוצרים וידגיש את החדשנות שלהם

● מוצר המכוסה במספר פטנטים מעניק לך "יתרון אבסולוטי" שכל איש שיווק מחפש

● תוכל להשתמש בתנאי הפטנט מיד עם הגשת הבקשה הזמנית

● צוותי שיווק ומו"פ צריכים לעבוד יד ביד – האם הפטנט הוא על המאפיינים הסחירים (או לפחות יישום מרכזי)?

● חשוב להגיש בקשה לפטנט עבור כל אחד מהמאפיינים החדשניים של מוצר מדהים זה

● ובכל זאת, לא מומלץ להיכנס לדיונים עם לקוחות על הפטנטים

● עבור כל חברה, מומלץ להכין אסטרטגיה מתאימה

אסטרטגיה של קנין רוחני

● קיימות מספר אסטרטגיות לקניין רוחני – "אין מידה אחת המתאימה לכולם"

● יש לקבוע אסטרטגיה מתאימה בהתחשב ב-:

   - השלב במעגל החיים של המוצר

   - גודל החברה

   - גודל המתחרים

   - מצב השוק

   - קלות העיצוב של הפטנטים

   - הקלות בה ניתן לזייף את הפטנט

● השתמש בפטנטים כדי להגן על הנישה שלך בשוק – רשום פטנט על "היתרון הטכנולוגי שלך"

    - יש לך מונופול על יתרון זה

    - התחרות הינה עקיפה יותר – "אי אי אפשר להשוות תפוחים לתפוחים"

    - הוסף אמינות לקו המוצר שלך

● פנטנטים הגנתיים – מונע ממתחרה לתבוע אותך

    - משמש לרישוי-צולב

    - אם הינך מותקף, תוכל לתקוף בחזרה

● פרסום הגנתי

    - מנע ממתחרים פוטנציאליים להגיש בקשות לפטנטים "נגדך"

● חלוקה גאוגרפית של אסטרטגיה – קשור לערך